A cukrászda telefonszáma:

06301478870

E-mail

sutismoni@gmail.com

Nyitvatartási idő

Hétfőtől vasárnapig: 10-19

Tegnap Budapesten jártam, amivel az egész napom elment ugyan, de volt néhány üres órám, amit nem volt kedvem lófrálással tölteni; beültem hát a Corvin moziba, és megnéztem a Rómának szeretettel című filmet.
Woody Allen legújabb filmjéről van szó. Igen, tudom, sokan erre a névre felszisszennek, hogy úúú, fúj, mindigisutáltam, míg másoknak a rajongás őszinte könnyfátyola nedvesíti meg szemeit, miszerint nincs őnála nagyobb.

Állítólag köztes állapot nem létezik W.A.-t illetően, tehát vagy imádják, vagy utálják.
Nos, van.
Én, például.
Volt már, ami kifejezetten tetszett tőle, és volt, ami nem. Ez a film is ilyen vegyes érzelmeket keltett bennem.
Nagyon tetszik a képi világa, az a szűrő, amelyen keresztül látjuk a négy kis történetet, amelyek – bár titokban számítunk rá, hogy talán – nem kapcsolódnak egymáshoz sehogy. Csak annyiban, hogy Rómában játszódik mind. Az egész alkotás olyan, mint azok a képeslapok, amelyeken több fotó van, ugyanannak a helynek mutatják különböző nevezetességeit. De mégis, egyik történet egy nap alatt játszódik le, a többiről meg csak sejtjük, hogy néhány hét, néhány hónap lehet.
Látunk egy unalmas hivatalnokot (Roberto Benigni), akiből a média a mai bulvársajtó módszereinek megfelelően pillanatok alatt sztárt csinál, összeirkál róla mindenféle marhaságot, majd ejti egy újabb “csillag” kedvéért. Szájbarágós kritikája ez napjaink sztárságának, de jó.
Aztán, itt van az öreg operarendező és felesége (Woody Allen és Judy Davis), aki azért jön New Yorkból az örök városba, hogy megismerje lánya (Alison Pill) vőlegényét. Az amúgy kínos családlátogatás során aztán kiderül, hogy a leendő nászúr, a temetkezési vállalkozó Giancarlo (Fabio Armiliato) a zuhany alatt úgy énekel, mint a legnagyobb tenorok. De az is hamar világos lesz, hogy tényleg csak a zuhany alatt megy neki, így az öregecske rendező gondol egy merészet, és úgy állítja színpadra a Bajazzókat, ahogy senki korábban – egy folyton zuhanyozó tenorral. Na, ez vicces és eredeti poén volt.
Továbbá, megismerjük a neves New York-i építészt (Alec Baldwin), aki édes-bús ifjúkori emlékeit idézve sétál Róma utcáin, és összetalálkozik huszonéves önmagával; szellemként újra és újra megjelenik a fiatalkora fájdalmas emlékké váló szerelmi szálának bonyolódása során, és figyelmezteti magát, kapjál már a fejedhez, öcsi, hát nem veszed észre, hogyan visz bele ez a lány a málnásba?! Nos, az, hogy a fiú megcsalja szerelmét, ám mégis vele marad, az úgy el van mismásolva.
Végül, a számomra legkevésbé szimpatikus epizód egy nászutas fiatal házaspáré. A férj a szállodai szobában marad, a kis feleség fodrászhoz indul. A férjre egy félreértés folytán “rátör” egy luxusprostituált (Penélope Cruz), majd meglehetősen félreérthető helyzetben (ami ugyan véletlen volt) rájuk nyitnak a rokonok, és a férj kínjában a prostit mutatja be nekik feleségeként. A feleség eközben eltéved, banális véletlen folytán a csatornába ejti mobiltelefonját, fogalma sincs hol van, és melyik hotelben szálltak meg, és nincs annyi esze a kis butának, hogy nyilvános fülkéből felhívja a férjét. Inkább sírdogál csendesen egy téren, amikor összetalálkozik álmai színészével, és ez a találkozó odáig jut, hogy kis erkölcsi aggályok mellett ugyan, de mégis egy szállodai szobában kötnek ki. Állítólag a hölgyike csillagászatot tanít, ám olyannyira buta, hogy ezt nem hisszük el neki. És a történet végén happy end, az ifjú pár újra egymásra talál, boldogan feledkeznek egymásba, dacára annak, hogy a nap folyamán mindketten házasságtörést követtek el.
Nem tetszik ez nekem, még akkor sem, ha Woody Allan.
A házasságtörés nem fagyi, amit elnyalogatunk, aztán elfelejtjük. A házasság pedig nem instant kávé, amit, ha vízbe öntünk, nagyjából iható lötty lesz, kinek gyengébb, kinek erősebb, attól függően, hogy adagolja az ember. Ha valaki házasságtörést követ el, soha többé nem lesz már ugyanaz az ember.
Szörnyű üzenetnek tartom, hogy a szexben tapasztalatlan férfinek direkt jól jön egy ki oktatás a prostitól, amivel tulajdonképpen a feleség is jól jár, “tanultabb” férjet kap vissza.
Talán azért is gondolkodtam ezen az epizódon olyan sokat, mert reggel, amíg vártam, hogy tíz óra legyen,beültem egy kávézóba, és ott beleolvasgattam egy női magazinba. Az olvasói levelek között egy nő kért segítséget a szakembertől, hogy szeretné megmenteni a házasságát, de igazából évek óta nem beszélnek a férjével, a szexuális kapcsolat hónapok óta megszűnt köztük, nem érti, miért, de a férje azt mondta, úgy érzi, érzelmileg eltávolodtak, és el akar menni egy másik nőhöz.
Fatalista hozzáállás az, hogy hagyjuk a dolgokat történni úgy, ahogy.
Azt mindenki tudja, hogy a veteményeskertet gondozni kell, ha már elültetted a magokat, palántákat, elengedhetetlen az öntözés, ha nincs eső, ki kell húzkodni a gazt, le kell irtani a kártevőt, mert különben NEM LESZ TERMÉS.
Akkor az miért olyan furcsa, hogy a házasságon, ahhoz, hogy jó legyen, dolgozni kell? Tenni kell érte, ápolni ugyanúgy, mint a veteményest. Beszélgetni kell egymással, sokat. Meg kell ismerni a másikat, a gondolatait, a véleményét, az érzéseit, hiszen közös az életünk, közösek a céljaink – legalábbis egy részük -, így hát nem a pszichológusnak kell elmesélni külön-külön, hogy milyen sz*r az élet, hanem a férjjel/feleséggel agyalni azon, mit is tehetnénk. Ha pedig feltűnik a színen a harmadik, esélyt sem szabad neki adni.
A fogyasztói társadalom sugallja azt, hogy “dobd el, és vegyél újat”. Ezért az emberek az indokoltnál gyakrabban cserélik le különböző berendezési tárgyaikat, gépeiket, csak mert az új szebb és jobb (vagy nem – de annak tűnik). A házasság nem ilyen. Az nem úgy van, hogy hát, ez a kapcsolat ennyi volt, kifújt,elválunk, aztán újrakezdünk. Lehet, és kell is azért tenni, hogy ne így legyen! A szerelem meg tud újulni, az nem egy szellem, ami itt volt pár évig, aztán tovalebegett máshová. Fel lehet éleszteni, de azon dolgozni kell.
Nem másnál gyűjteni a tapasztalatokat.

Uff, beszéltem.

Ajánlott cikkek

18 Hozzászólás

  1. Egyetértek! Most már 2 nap híjján 2 hetes házasságommal (és előtte azért 5 év együttéléssel) a hátam mögött én is azt gondolom, hogy a jó kapcsolat működéséért igenis tenni kell, és lehet is. Csak ezt sokszor elfelejtik, vagy dühből, dacból nem teszik meg. 🙁 Kár érte, ezért olyan sok manapság a válás.

  2. NAGYON köszönöm,hogy ezt megírtad!!!!!Ki kellene nyomtatni és szórólapként terjeszteni, Tv-ben reklám helyett ezt adagolni.Mi idén vagyunk 29 éves házasok, nem egy díszmenet fáklyákkal, mert kettőnk kapcsolata nagy harc sokszor, és néha feladnám, de nem akarom és nagyon remélem,hogy inkább mindig kigyomláljuk a gazokat!Uff!

  3. A véleményeddel én is teljesen egyetértek. Három évnyi házasság után ugyanezt gondolom. És azt is, hogy ez az, amit el kellene magyarázni a pároknak, nem pedig az esküvői dekoráció, meg az ezerféle meghívó-verzió. De! A filmkritikáddal nem értek egyet, szerintem szuper volt a film. Nagyon sokat nevettem. Szerintem a néző(pont) kérdése, hogy a megcsaló fiú együttmarad-e a kedvesével. Számomra erre a kérdésre egyértelmű nem a válasz, pláne, hogy a vacsoraasztalnál nem a történetben szereplő lány asszonyverziója ül Baldwin mellett.Illetve- függetlenül attól, hogy mindaz, amit írtál a házasságról maximálisan igaz- szerintem azt is meg lehet látni ebben a házasság-törés történetben, hogy ilyen egy görbetükör… Azt mutatja, hogy minden rendben van, de a valóságban nincs így, mert előbb-utóbb mindkettejüknek meg kell küzdeniük ezzel az eseménnyel- titokkal. (Bár tény, hogy a filmben ez inkább a fiúnak okoz gondot, mondja is, hogy az ő felesége túl jó ahhoz, hogy ‘ilyeneket’ műveljen vele) Fordíthatjuk úgy is, hogy fontos, hogy a házasságkötés előtt szerezzünk tapasztalatokat, mert különben nem lesz stabil képünk magunkról, a számunkra fontos értékekről és arról, hogy mi helyes és mi nem az. Mi éri meg és mi nem. Akkor majd mindig másra vágyunk. (Mint a családi ünnepségen részt vevő férfiak, akik egytől egyig az álfeleség szeretői.) De akár azt a következtetést is levonhatjuk belőle, hogy bár a nagyvárosok romantikus csillogása csábító, azért mégiscsak a tisztes vidéki élet az érték. (Mond is valami ilyet a főhős.)Szóval szerintem tényleg nézhetjük így is- úgy is.

  4. Sajnos a filmek sok fiatal számára példaértékűek,ezért sem lehet ennyire leegyszerűsíteni,hogy a film az film,a valóságnak pedig semmi köze hozzá,mert a filmekből vesznek ötleteket,felfogásokat az emberek.Nagyon szomorú,hogy a mai erkölcsi normába ez is belefér és elfogadhatónak számít!

  5. Teljesen egyetértek veled. Nekem azaz érzésem, hogy a válások nagy részét el lehetne kerülni, ha kicsit is tolerálnák egymás hibáit a párok(nem a komoly jellembeli hibákra gondolok, hanem a “nem bírom elviselni, mert középen nyomja ki a fogkrémet” típusúakra), vagy ha igazán akarnának egymással beszélni, megbeszélni a jót is és a rosszat is.

  6. Maximálisan egyetértek, a jó házasságért igenis tenni kell. Azzal, hogy kimondjuk az holtodiglanholtomiglat, nem dőlhetünk hátra, mint aki jól végezte dolgát. Minőségi együtt töltött időre, rengeteg beszélgetésre és egymás testi megszeretgetésére is folymatosan szükség van. Filmmel kapcsolatban: láttátok Meril Streep legújabb filmjét, a Hope Springs-t magyar fordításban nem olyan találó sajnos: Amit még mindig tudni akarsz a szexrőlt? Bár a férfi oldal lehetett volna árnyaltabb, jobban kidolgozozott, ettől eltekintve szuper film volt, szívből tudom ajánlani.Boamabo

  7. Annyira jól megfogalmaztad! Nagyon bennem van ugyanez a téma, talán mert most vagyok abban a korban, hogy körülöttem tönkremennek a házasságok. És olyan rossz látni, mert sokszor olyan kevés kellene hozzá… TÉnyleg egy kis gyomlálás meg esetleg trágya…

  8. Remélem, nem köveztek meg, ha kicsit ellentmondok, vagy legalábbis félig-meddig, de pont azért szeretem ezt a blogot, mert beszélgetni lehet, nem csak helyeselni:). Szóval nagyrészt egyet értek, dolgozni kell a házasságért, de szerintem az, hogy egy megcsalás véget vet-e a házasságnak, az nem feltétlenül kell, hogy törvény legyen. Szerintem (tehát nem biztos, csak én így látom) az teljesen igaz, hogy egy megcsalás megváltoztatja a házasságot, de nem hiszem, hogy csak rossz irányba fordulhat utána. Ez élethelyzettől, körülményektől, a házasok személyiségétől függ, és bár általában megoldhatatlan lelkileg, láttam példát arra is, hogy mintegy ébresztőként tudta újra összehozni a párt. Persze nem védem a megcsalókat, és magamról soha nem tudnám elképzelni, és a filmet sem láttam, csak azt szerettem volna mondani, hogy lehet, hogy kicsit árnyaltabban is lehet tekinteni a kérdést…persze sok házassági tapasztalatom még nincs, de köszönöm, hogy ezt elmondhattam.

  9. szomorúan olvasom ezt a bejegyzést és a kommenteket is. igen, a házasságért tenni kell folyamatosan, egyetértek. de mi van, ha az egyik fél már nem tesz érte? azt írod, hogy meg lehet beszélni – de mi van, ha beszélsz és nem válaszolnak neked? ha levegőnek néznek, ÉVEKEN KERESZTÜL? viseld el csak azért mert akkor igent mondtál? áldozd fel magad? miért is?szomorúan olvasom, hogy azt hiszitek az emberek azért válnak el, mert a másik nem úgy nyomja ki a fogkrémet. nem. aki elválik nagyon hosszú folyamaton megy keresztül és előbb MINDENT elkövet (az önfeláldozáson kívűl, de talán még azzal is megpróbálkozik) azért, hogy megmentse a házasságát.azt hiszed, te nem kerülhetsz ilyen helyzetbe? bárki, bármikor kerülhet ilyen helyzetbe! ne nézd le azt aki elvált, fogalmad sincs min ment keresztül. inkább addig örülj míg neked nem kell megtapasztalnod.

  10. Mondtam én egy szóval is, hogy lenézem, aki elvált? Tudom, hogy vannak olyan helyzetek, amikor késő, és nincs más megoldás. Nem erről beszéltem, hanem arról, hogy amikor nem is resznek érte, hogy jobb legyen, mitől lenne jobb? Szerintem félreértettél. Távol áll tőlem, hogy lenézzek valakit azért mert ilyen helyzetbe jutott.

  11. @NévtelenSzomorúan olvasom a soraidat és értem amiről írsz.KETTŐ ember kell a házasság megmentéséhez.Ha csak az egyik gyomlál, az hosszú távon nem megy,illetve zsákutcába fordul.Tudom,miről írsz.:( És valóban nem tudhatjuk, csak remélhetjük,hogy megmarad a házasságunk, mert jöhetnek nagyon váratlan fordulatok….

  12. A hétvégén volt a film a televízióban és egy kicsit utánaolvastam. Az a szál, ami téged a legjobban megérintett (negatívan), és amiről a legtöbbet írtál, és ami sok kommentet gerjesztett itt, tulajdonképpen egy korai Fellini-film remake-je, amely 1952-ben készült, a címe A fehér sejk.
    A vitához nem szólnék hozzá. Egyszer nézzék meg a kommentelők a Cosi fan tutte című Mozart operát.

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük